mandag, september 12, 2005

Valg 2005

Det er mandag, og vi har styrket vår tro paa Start-gull. Samtidig er det valg 2005, og vi trenger å styrke vår tro på den sittende regjeringen.
Valg, denne dagen som dukker opp annenhvert aar og avgjoer de fire neste . Selv avga jeg min stemme for en droy maaned siden paa konsulatet i Norge. For å si det slik så gikk ikke min til de rødgrønne. Den gikk direkte til Bondevik og de gulblå! (Så mye for hemmelig valg).

Valg - livet består av valg. Nå velger jeg å sitte på datasalen og lese om valg, selv om jeg burde jobbet med en av mine mange oppgaver. Mange i dette vakre landet Syd Afrika har ikke alltid reelle valg. De er fodt og oppvokst i et liv fullt av motgang og fattigdom, mange sliter med HIV og Aids, korrupsjopn, kriminalitet og sult. Bare for å ha sagt det: Vi er utrolig heldige som er foedt i Norge, og våre valg er mange ganger preget av at vi har litt for mange valgmuligheter. Vi vet ikke hva vi skal velge. Dagens Valg er kanskje preget av at vi har det for godt... vi ser ikke nodvendigheten av å stemme. Men, det er viktig å se utover sin egen hverdag. Ditt valg kan avgjoere andres valgmuligheter.

Dette var et forsoek på en filosofisk utlegging om valg. For aa vaere helt aerlig saa kommer jeg til aa savne det som Tore (Red.anm.: Langhelle, som mailet meg idag) gleder seg aller mest til, nemlig: Geir Helljesen og hans herjinger paa skjemen: "I Oppland har sp gjort et brakvalg med 33,7 % av stemmene, en økning fra 32 % fra 2001! det betyr at Gøran Borten får den ekstra plassen på tinget, på bekostning av Birger Mo fra Høyre!".

Valgvaken vaar her i Durban bestaar nok heller av en kikk og klikk paa internett og sms-kontakt med noen der hjemme. Samt fordypning av kommentarer og prognoser og prosenter i morgen tidlig paa valg.no, fevennen.no, vg.no, aftenposten.no, dagbladet.no, vartland.no, gmail.com, hansweiby.blogspot.com, ivarengan.blogspot.no, wavemoi.com, samt alle de andre nyhetskildene man man maa velge mellom paa internett.

Godt Valg!

1 Comments:

At september 12, 2005, Anonymous Anonym said...

Storm on the internet
New Zealand faces its first 'blogging' election, where online writers aim to influence the result through their opinions.
Now that's some good blogging! Can't wait to read more. I'll be back for another dose.

I have a pen promotional site. My site covers pen promotional related stuff. It's a pretty cool site with a bunch of pen promotional examples.
I hope you enjoy!

 

Legg inn en kommentar

<< Home