mandag, august 29, 2005

32 credits rikere


Da var jeg tilbake i Durban etter noen fine dager i Swaziland. Swaziland, dette landet som for tiden er i verdens søkelys fordi den årlige Reed dance'n hvor Kongen skal velge ut en ny kone finner sted i dag. Reglene tilsier at jentene må være jomfruer og over
13 år gamle for å delta. Nytt av året er at utenlandske jenter kan delta på såkalt "long-distance reed dance". Derfor har jeg har lagt inn gode ord og fine bilder for alle dere single jentevenner hjemme i Norge, så nå er det bare å krysse fingrene. Landets to aviser har hele uken vaert preget av arrangementet, og topploese jomfruer på jakt etter strå som de bruker på festen har daglig prydet forsidene.

Et lite skritt naermere min masteroppgave har jeg også kommet, etter noen samtaler med Benedict som er direktør på NATICC (Nhlangano Aids Training Information and Counselling Centre). Ferske statistikker på HIV sitiuasjonen i Swaziland fikk jeg også med meg. Og det er ikke saerlig hyggelig lesning. 42,6 prosent av kvinner som var inne til graviditets kontroll var HIV smittet i 2004. Tragisk. Senere i hoest skal jeg tilbake til NATICC i en ukes tid for å gjoere ytterligere feltarbeid til oppgaven min. Det var også hyggelig å ha noen dager sammen med Pappa som er ute en liten tur i Afrika.

Dagens gode nyhet er at mellomfaget mitt fra Oslo ble godkjent av avdelingen min som 32 credits. Det betyr at jeg "slipper unna" to stk fag. (Noe jeg hadde regnet med, og derfor har jeg ikke meldt meg opp til noen fag). De resterende 48 credits'ene jeg trenger får jeg via oppgaven, og noen prosjekter jeg jobber med for tiden. For mere informasjon om credits og andre gode studiepoeng, ring meg på telefon: +27 82 3977170. (neida).

På lordag kveld etter tilbakekomsten fra Swaziland var jeg og norskegjengen (Silje Reme og co) på en flott restaurant pa u'Shaka sea world og spiste biff. med utsikt til haier og fisker som svomte rundt i akvariet. -Bare for å liksom å synliggjore kontrastene vi opplever her nede. Silje og de har psykologipraksis på et lutfattig sykehus i en lutfattig bydel i Durban, og jeg kom direkte fra et land der to tredeler av befolkningen lever i ekstrem fattigdom. Verden er rar.