søndag, januar 07, 2007

Peace from Israel

Foerste dagen i Israel vandret jeg rundt i Jerusalems gamleby. Det er fascinerende aa observere folk fra de forskjellige religionene tilbe paa sine maater i sine respektive hellige steder. Det er endel av dem i Jerusalem.

Hans, Gary og Tim utenfor byporten til Kapernaum.

Sammen med 18 unge voksne fra New Zealand, Australia, USA, England, Soer Afrika er jeg naa paa paa tur i Israel. Bridges for Peace, hvor Gary jobber, staar bak turen som viser oss ny og gammel Israelsk historie. Vi har vandret langs grensene mellom Israel, Syria og Libanon hvor "Danger:Mines"-skilttettheten er stor. Vi har drukket av Jordan-elvens utspring, sunget lovsanger i en middelalderborg, vaert paa baattur paa Genesaret sjoen, vandret i skyttergravene langs grensen til Syria, kjoert quadbikes paa grensen til Libanon etc etc. En bra gjeng samlet her. Deler rom med en australier som bor i New York og jobber i Times Square Church. Naa er vi paa et hotell ved Genesaretsjoens bredder, og Tim og jeg var nettopp ute og jogget en tur, og tilfeldig vis jogget vi over broen over Jordan-elven. Surreal, but nice.

Gary og jeg nyter en americano paa Mount of Beatitudes, med utsikt over Genesaret.

6 Comments:

At januar 07, 2007, Anonymous Anonym said...

Pass deg for dei minene!! Når du er tilbake blir det joggetur over Bentsebrua..kan nesten måle seg skjønner du! Eg skal legge med i hardtrening..
Cec

 
At januar 16, 2007, Anonymous Anonym said...

Kan eg vere med????

 
At januar 19, 2007, Blogger Kristin-Bistin-Bo-Bistin said...

LUCKYYYYYYYYYYY!!!! Men forhåpentligvis ska æ dit i juni da... FORHÅPENTLIGVIS! Grattis med dame!!! Kjenne hu itj, men siden hu e søstra te Helene så MÅ hu vær bra! Gøy!

 
At januar 20, 2007, Blogger Wennis said...

Hvor mange land er du oppe i nå, Hans Erik? Tror du må ta en pause i reisingen slik at jeg har en viss sjangse til å henge med=) Kos deg videre! eller er du kommet hjem...? Ikke helt oppdatert på livet ditt for tiden skjønner jeg=)

 
At februar 03, 2007, Blogger Kristin-Bistin-Bo-Bistin said...

joda, Æ ska te ISRAEL!!!! Har du nå tips?

 
At juli 09, 2007, Anonymous Anonym said...

Edle herre.
Det er fagert at De skriver fagert om Israel. Og den religionsfridomen, som byen har fått, etter at jødane frigjorde den.

Men likevel, er der ikkje full religionsfridom for jødar og kristene jødevener!

Og Kyrkja, i sin antijudisme tier om det.

For på Den heillage plassen, tempelplassen, får ikkje jødar og kristene lov å be. Og dette er jødanes mest heillage plass.

Takkar.

Riddarlegast.

 

Legg inn en kommentar

<< Home