mandag, november 28, 2005

Sykkeltur i Soweto


Weiby er tilbake i Durban naa etter en lang og god reise i tid og rom (?).
Oppholdet i Swaziland var veldig bra, og paa vei tilbake til Durban tok jeg turen innom Johannesburg og Soweto. Paa faa dager opplevde jeg en hel del spennende og interessant. Jeg var i dyrehagen og saa Afrikas eneste isbjoern, hvite loever, brunbjoern, tiger og til og med en gorrrilla.
En annen dag var jeg ved menneskehetens vugge (cradle of human kind). I dette omraadet, som er paa UNESCO's World Heritage Liste var jeg dypt inne i grotter, og oppdaget at kanskje det er jeg som er the missing link....
Ellers var jeg opp i Afrikas hoyeste bygning, kvalifiserer til betegnelsen taarn tror jeg (Carlton center), hvor jeg saa utover Johannesburg som er en av de byene i verden med flest plantede traer. Dessuten er dette byen for serioes shopping, og jeg fikk kjoet baade bukse og skjorte paa et av byen mange luksuriose handlesentre. Foelte virkelig paa Afrikas harde kontraster der jeg satt og spiste pizza i sus og dus etter aa ha reist fra Swazilands enkle hverdag...
I Soweto besoekte jeg Lebo og kjaeresten Maria (som har gaatt i klassen min). Jeg bodde der i et par dager og paa sykkeltur rundt i townshippen fikk jeg se baade Nelson Mandelas tidligere hjem, Winnie Mandelas nuvaerende bosted, en diger villa, samt Desmond Tutus hvitmalte hus. Soweto var et fascinerende sted. Foelte meg veldig trygg, og fikk nesten foelelsen av at dette var det perfekte samfunn, hvor barna lekte i gatene og alle smiler og vinker naar en sykler forbi. Det er et veldig sammensatt samfunn. Med alle slags standarder, fra pappskur til luksus villaer. Men det er nok flest enkle murhus, tett i tett i tett.