fredag, november 18, 2005

Hoyt aktivitetsnivaa i Afrika

I morgen, Lordag, staar NATICC i bresjen for World AIDS Day arrangement i Nhlangano. I dag har all sammen (meg selv inkludert) jobbet hardt med brosjyrer, bannere, t-skjorter etc for aa faa alt klart til morgendagens arrengement, med mottoet: "STOP AIDS. Keep the Promise". Her har de tilfoet en lokal variant hvor de fokuserer paa menn, og sier; "Men, Stop Aids, Keep the Promise". Fotballturnering i regi av NATICC og World Aids Day startet i morgen, og vil paagaa i ukene fremover. Men i morgen er det konsertet, taler, parlamentsmedlemmer og t-skjorter som staar i sentrum. Er det noe jeg som etnograf i Nhlangano har laert er det at t-skjorter er uhyre viktig i det Swazilandske samfunn. Uten t-skjorter - ingen aksjon. T-skjorter foerer visstnok til krigslignende tilstander her, saa det blir spennende aa se i morgen hvordan det gaar, naar kun utvalgte gjester skal faa t-skjorter pluss medlemmer av NATICC Friends Network. Det blir spennende ja.

For spesielt interesserte kan det opplyses om at en etnograf er en som bruker etnografisk metode for aa tilegne seg kunnskap om noe... Kan jo sitere min egen research proposal:
Ethnography is explained by Taylor (1989) as a “basic form of social research involving making observations [and] gaining data from informants” by participating actively in the research environment, however without structuring it. (Taylor 1989:34). I will be watching what happens, listen to what is being said, asking questions; through conversations and through semi structured face to face interviews of key informants who are the employees at Nhlangano Aids Training, Information and Counselling Centre (NATICC).

Saa det er det jeg driver med her. Til mandag tror jeg forovrig kaller det en dag, og reiser videre paa min ferd. Planlegger en tur til SOWETO foer jeg maa tilbake til Durban.
Siste nytt er at Kristin Wennesland kommer paa besoek en langhelg i begynnelsen av desember. Takk Krish, for ENDA ET BESOEK. (Hun gor visst aldri opp... minner om en bryktet mail...).
Sist men ikke minst vil jeg etter oenske fra Ivar vise noen glimt fra Nhlangano. En by preget av daarlig vedlikeholdte gater, høns, rød jord, omkringliggende skog, og et yrende folkeliv... frem til klokken 18.00. Da er det stille.