søndag, januar 29, 2006

Taarn i Tel Aviv


Bading i doedehavet. Det lavesteliggende stedet paa jorda, 400 meter under havets overflate. Havet der ingenting lever, og man flyter pga sykt hoyt saltinnhold.


Siste dag i Israel, og vi er i Tel Aviv. Hos Alicia, a friend of a friend of ours. En av de tre jodiske blondinene som bor i Israel. Det har vaert noen begivenhetsrike dager i det siste som har innebaert bading i Doedehavet, soloppgang paa Massada, huletur i Qumran. Og andre ting som uteliv i Jerusalems baade gamle og nye bydel. Gamlebyen i Jerusalem er utrolig. Jeg hadde en liten tur alene hvor jeg vandret rundt paa maafaa og observerte livet. Det arabiske kvarteret summer av liv, og jeg deltok ved aa kjoepe falaffel og klementiner. Det handles og selges...hoylytt. En annen stemning i den Jodiske bydelen, med klagemuren som et senter. Fascinerende aa se paa ortodokse naar de ber og synger mens de vugger frem og tilbake og neste stanger hodet i muren. I den kristne bydelen fikk jeg med meg et taarnbesoek i den lutherske kirken.
Men naa er vi i Tel Aviv. I gaar fikk vi med oss Jaffa, gamlebyen her, og et taarn! et av midtostens hoyeste byninger. Vi var ogsaa paa Rugby kamp og saa Tel Aviv banke Jerusalem 48 - 0.
Vaeret her er veldig bra, og det blir nok en toeff overgang til norsk slapse naar vi kommer hjem til mandag, etter en dag i Praha.
Naa skal vi paa flyforsvarsmuseum i Beer-sheba. Schnakkes.

Hans and Frans paa Massada, en festning i orkenen ved Doedehavet.